דולר יציג – שער דולר לשקל בזמן אמת

מערכת5 דקות קריאה
דולר יציג
שתף:

דולר יציג בזמן אמת

US US Dollar/US Dollar1
GB US Dollar/British Pound0.7904
JP US Dollar/Japanese Yen1.5589
EU US Dollar/Euro0.9216
CH US Dollar/Swiss Franc0.9087
IL US Dollar/Israeli Shekel3.716
18 מאי · BOI · USD
Bank of Israel
Check: 18 May 2024 00:50 UTC
Latest change: 18 May 2024 00:50 UTC
API: CurrencyRate
Disclaimers. This plugin or website cannot guarantee the accuracy of the exchange rates displayed. You should confirm current rates before making any transactions that could be affected by changes in the exchange rates.
You can install this WP plugin on your website from the WordPress official website: Exchange Rates🚀

כולנו מכירים מושגים כגון “שער הדולר” ו”דולר יציג” המתארים את שוויו של הדולר (האמריקני) במונחים של שקלים ישראלים. ברור שמדובר בנתון חשוב שכן עשויות להיות לו משמעויות כלכליות מרחיקות לכת כאשר אנו נדרשים להמיר סכומי כסף משקלים לדולרים או להפך. גם עבור משקיעים במט”ח, אשר מרוויחים משינויים בשערי מטבעות כמו שער הדולר ביחס למטבעות אחרים – חשוב להכיר את שער הדולר ולהבין מה משמעותית.

 

 

לאור חשיבותו של שער הדולר היציג כדאי להבין מעט יותר כיצד הוא נקבע ועל ידי מי, מתי ייחשב כשער החליפין לפיו תבוצע המרת הכספים הדרושה, מדוע בבואנו לרכוש דולרים אצל חלפן כספים, בבנק או בדואר, נידרש לשלם לפי שער הגבוה משער דולר יציג ועוד.

 

עבור מי שרוצים להרחיב ידיעותיהם בכל הנוגע לשער דולר יציג, וכפועל יוצא גם בכל הקשור לשערי חליפין בכלל, אספנו מידע מועיל המוגש לכם במאמר זה.

 

 

שער דולר יציג
שערו של דולר יציג הינו נתון שחשוב להכיר ולהבין, עבור כל מי שעוסק מדי פעם בהחלפת כספים בין דולרים (אמריקאיים) למטבעות אחרים – ובפרט עבור משקיעים במט”ח המעוניינים לחשב רווחים ולזהות עסקאות רווחיות באמצעות השוואת שער הדולר לשערים של מטבעות אחרים

שער הדולר הוא מקרה מסוים של שער חליפין

שער חליפין, לכל מטבע, ובכלל זה הדולר האמריקני, מוגדר כך- “ערכה של יחידה אחת ממטבע מסוים במונחים של מטבע מסוג אחר” ובמילים אחרות, שערו של המטבע מתאר את מחירה של כל יחידה מן המטבע האחד, כאשר רוכשים אותה תוך שמשלמים עבורה במטבע האחר.

 

אם כן, כל שער חליפין עוסק בהשוואת המחיר של צמד מטבעות זה לזה. במסחר במטבע חוץ צמד מטבעות זה הוא נשוא עסקה בה מבוצעת רכישה של מטבע אחד תוך שמשלמים עבורו במטבע אחר. לשאלה המתבקשת – מי קובע את אותו שער חליפין לפיו מחושבים ערכי מטבעות במונחים של מטבעות אחרים? נביא תשובה בהמשך.

 

שער הדולר היציג נחשב ל”שער הרשמי” של הדולר, זה המהווה בסיס לקביעת שערי חליפין אחרים במסגרות אחרות. כך למשל בבואכם לבדוק את שער הדולר אצל חלפני כספים ובתי עסק פרטיים, אין מניעה מלמצוא כי חלפן הכספים מוכר מטבע מסוים לפי שער הגבוה בשני אחוזים מן השער היציג. בישראל קיים שער יציג למטבעות רבים, הדולר האמריקני נחשב לחשוב מביניהם והאירו הוא הבא מיד אחריו (פירוט מטבעות נוספים עבורם נקבע שער יציג בישראל נביא בהמשך).

 

הוסף תמונה – דולר יציג הינו הערך הרשמי שנקבע עבור הדולר האמריקאי, בערכים של שקלים חדשים (בישראל – הדולר היציג יכול להתבטא גם ביחס לכל מטבע מקומי אחר במדינות אחרות), על ידי בנק ישראל.

 

 

שער דולר יציג, כמו שערי מטבע יציגים אחרים, נקבע בכל מדינה על ידי הבנק המרכזי

שער יציג, שער דולר יציג בכלל זה, הוא מעין “שער חליפין רשמי” חשוב אשר גם אם אין הוא משמש לחישוב ערכו של מטבע בעסקה מסוימת הרי שבוודאי היה הבסיס לפיו נקבע שער החליפין לפיו בוצעה המרת המטבע. 

 

הסיבה ששער דולר יציג נחשב לאומדן מהימן של שוויים של מטבעות הוא ששערים יציגים נקבעים בכל מדינה על ידי הבנק המרכזי של אותה מדינה. 

 

בישראל, אם כן, שער דולר יציג נקבע על ידי בנק ישראל. בנק ישראל מחשב ומפרסם שערים יציגים עבור מטבעות נוספים ולא רק עבור הדולר היציג – בכלל אלה גם המטבעות הבאים: אירו, לירה שטרלינג, ין יפני, דולר קנדי, דולר אוסטרלי, פרנק שוויצרי, דינר ירדני, לירה מצרית, כתר דני, כתר שוודי, ראנד דרום אפריקאני, לירה לבנונית ועוד.

 

חשוב ומעניין לדעת, כי שערי הדולר הנקבעים במערכות המסחר במט”ח למשל, מבוססים על השער היציג האחרון שפורסם אבל הם לא זהים לו – הם מושפעים מההיצע והביקוש למטבע והם עולים ויורדים ביחס לשער הדולר היציג.

 

 

דולר יציג בזמן אמת
שער הדולר היציג מהווה את הבסיס לחישוב שערי חליפין גם בבתי עסק אשר חורגים מהדולר היציג

כיצד נקבע שער דולר יציג 

ממש כפי שנקבע ערכם של אינספור מוצרים, סחורות, נכסים וכד’ כך גם ערכם של מטבעות כמו דולר יציג מושפעים מן ההיצע והביקוש. בנק ישראל עורך מעקב אחר המסחר הרשמי במטבע חוץ (זה המתנהל במוסדות פיננסיים מוכרים כגון בנקים מסחריים, חלפני כספים מורשים ודואר ישראל) מבוצעת דגימה של מספר עסקאות (בימי חו”ל כאלה שבוצעו בין השעות 13:15-15:15 וביום שישי בין השעות 10:15-12:15) לפי השערים ששימשו לביצוע עסקאות אלה מחושבים שערים יציגים, דולר יציג בכללם. 

 

שער דולר יציג, יחד עם שערים יציגים אחרים שבנק ישראל קובע, מפורסם בימי חו”ל בשעה 15:30 וביום ו’ בשעה 12:30. בימים בהם לא מתקיים מסחר רשמי במטבע חוץ (שבתות, חגים ומועדים מיוחדים) לא מחושב שער דולר יציג חדש והוא שומר על ערכו כפי שנקבע במועד האחרון בו חושב. למשל, דולר יציג שפורסם ביום שישי בשעה 12:30 יוותר בעינו עד יום ראשון שאח”כ בשעה 15:30.

 

 

שתף:
קבלו טיפים על חיסכון השקעות וכלכלה מעשית
https://www.reali.co.il/wp-content/themes/realitheme